Kort svar:

Nej, det är det inte. Ryktet om Second Lifes död är betydligt överdrivet.

Långt svar:

Allt är som vanligt relativt. De enorma förväntningar som blåstes upp i media 2006 och 2007 har förstås inte infriats, men det beror snarare på att de var orealistiska, inte på att det på något sätt gått dåligt för Second Life. Bara sen 2007, när hypen var som allra störst i tidningar och på internet, har Second Life dubblats i storlek och användarbas. Second Life dött? Knappast.

Problemet”, om man kan kalla det så, är att det händer så mycket annat spännande inom sociala medier (aktiviteter som kombinerar teknologi, social interaktion och användargenererat innehåll). Inte minst har Facebook och Twitter kommit till och tar för ett tag sin beskärda del av hype och uppmärksamhet i media, tills nästa hype tar över.

Måste ändå påpeka på att ekonomin i Second Life år 2009 omsatte 567 miljoner dollar – mer är en halv miljard dollar, nästan fyra miljarder kronor. Invånarna i Second Life handlar alltså virtuella prylar och tjänster av varandra varje år motsvarande 15 000 splitter nya Volvo V70, inte långt ifrån vad Volvo sålt i Sverige 2009! Det är sju gånger högre än omsättningen 2006, och dubbelt så mycket som den totala försäljningen på Facebook. Second Life dött? Knappast.

Och Linden Lab själva då, skaparna av Second Life? Jodå, finanskrisen till trots gjorde de som vanligt en rejäl vinst på drygt 40 miljoner dollar (uppgiften uppdaterad sen årsredovisningen kom), så det går ingen nöd på dem. Facebook däremot, en enorm succé med 300 miljoner användare (men alltså med en försäljning på mindre än hälften jämfört med Second Life), gjorde en förlust på samma summa – och då var det ändå riktigt bra för att vara dem. Second Life dött? Knappast.

Okej, pengar är inte allt. Men det är svårt att jämföra popularitet mellan olika företeelser på internet. Det är för mycket av äpplen och päron och för många olika sätt man kan mäta på. Invånarna tillbringade sammanlagt 481 miljoner timmar (mer än 360 000 manår) i Second Life 2009, all time high och en ökning med 21% jämfört med 2008 och ungefär dubbelt så mycket som 2007. Men en intressant undersökning av Nielsen Media Research, baserad på mätningar av verklig internettrafik hos mer än 180 000 hem i USA i mars 2009, placerade Second Life som nummer två, alldeles efter succéspelet World of Warcraft. Second Life toppade mätningen med ett genomsnitt på 760 minuter per användare och vecka, faktiskt hundra mer än World of Warcraft, men med betydligt fler användare totalt sett är World of Warcraft ändå obestridd etta. Ja, jag vet, det blev siffror igen, förlåt mig. Men sätter man de här siffrorna i relation till några av internets giganter som Facebook (84 minuter), Youtube (47 minuter), och MySpace (10 minuter) så blir perspektivet ganska intressant, eller hur? Second Life dött? Knappast.

Låt mig ta en allra sista jämförelse bara. Skype är internets suveränanummer ett när det gäller röstsamtal med ungefär 65 miljarder samtalsminuter per år. Det är mycket, särskilt om man tänker på att ett genomsnittligt telefonsamtal i Sverige kortare än en minut. Men Second Life (ja, man kan prata med varandra i Second Life, glömde jag säga det?) ligger på plats två eller tre med 15 miljarder. Det är över 40 miljoner samtalsminuter per dag – i en värld som inte ens primärt är till för röstkommunikation. Second Life dött? Knappast.