Trenden är tydlig”, hävdar Steve Prentice, vice vd på analysföretaget Gartner group, ”virtuella världar markerar en övergång från webbsidor till webbplatser”. Vi handlade ”virtuellt gods” för en miljard dollar 2009, mer än sju miljarder kronor.  Virtuella världar är big business - för de som lyckas.

En del av de här entreprenörerna hoppas förstås vara med och dela på kakan för ”virtuellt gods”, medan andra drivs av nöjet av att bygga upp någonting eget, att skapa, testa nya idéer, göra sig ett namn, få uppskattning, eller helt enkelt bara ha en stimulerande hobby. Entreprenörerna i Second Life är verksamma inom en mängd olika branscher, från stort till smått, från seriöst till ”bara på skoj”. Men en sak har de gemensamt - de tillhandahåller ”innehåll” i Second Life; platser att utforska, prylar att köpa, arrangemang att gå på, och upplevelser att titta på och delta i.

Jämfört med företag som har sin primära verksamhet i ”verkliga världen” är den här kategorin aktiv inom delvis andra branscher: land och fastigheter, shopping, bygg, nöjen, utbildning samt kultur och media.

Land och fastigheter
Det är inte alls nödvändligt att ha ett eget land i Second Life, men vill man skapa något, eller bara ha ett alldeles eget ställe är det närmast en nödvändighet.

Land i Second Life, reklamfilm av ILL Clan Animation Studios.

Det är bara Linden Lab som säljer land, men det finns en många aktörer inom ”Real Estate” som hyr ut land, hus, lägenheter och kontor, till exempel Ayesha Lytton, ägare till Solace Beach Estate och nominerad till ”Entrepeneur of the year 2009” av Second Life Entrepeneur Magazine och Segarra Estates). 

Shopping
Marknaden för ”virtuellt gods” är som sagt enorm. Varje dag lägs det till 250 000 nya föremål i Second Life som man kan köpa.

Shopping i Second Life av ILL Clan Animation Studios.

Allt finns att köpa, från heminredning, växter och plant, bilar, båtar, motorcyklar, flygplan, rymdraketer och undervattensbåtar till kläder, skor, smycken, hela avatarer, hår, make-up, animeringar, poser mm. Och tusen och en gadgets och prylar förstås. Det finns också en stor eftermarknad för support och anpassning av produkter.

Bygg
Det finns en stor marknad för tjänster i Second Life.

Robbie Dingo visar hur han byggde Suzanne Vegas gitarr för hennes konsert i Second Life 2006.